Nasjonal liga i Super Smash Bros.
Hva er Norcup?
Nord, Sør, Øst, Vest og Midt skal kåre sine beste spillere og sende de videre til årets store Norcup sluttspill!
I år er det alle de lokale turneringene som sammen avgjør hvem som er regionens beste spillere gjennom et ligasystem hvor spillerne samler poeng for hver turnering de deltar på.
En kan bare samle poeng i den regionen man hører til, så det oppfordres til å reise innad i regionen 👀
Spillene det skal konkurreres i er Ultimate og Melee.
Sesongen starter 1. mai og avslutter 9. august 2026. Alle turneringer som skjer innenfor disse datoene og passer innunder turneringskategoriene vil være tellende, og det kommer en liste over alle tellende turneringer etterhvert.
Alle tellende turneringer skal også ha denne badgen på turneringssiden
Poengsystem
Poeng deles ut til deltagerne i turneringer som finner sted i løpet av Norcup sesongen.
Antall poeng en oppnår ved en gitt plassering i en turnering er beskrevet i poengtabellen og baserer seg på hvilken kategori turneringen tilhører. Poeng deles bare ut til nordmenn i den regionen de hører til. Det kreves også gyldig medlemskap i Smash Norge for å få poeng.
Regionsoppdeling
Turneringskategoriene
Superlocal/Monthly
En Superlocal er når en vanlig local, både weekly og bi-weekly, passerer en terskel på 32 deltagere fra regionen turneringen hører til. Da vil den telles med de samme poengene som en Monthly
En Monthly er en månedlig turnering som sikter på bredere deltagelse fra regionen. Typiske “Regionals” regnes som en Monthly. Det er ingen øvre eller nedre cap for Monthly turneringer.
Bi-weekly
Locals som skjer annenhver uke. Disse har fått en liten boost i poeng for å kunne holde følge med de delene av en region som har en Weekly local. Kan bli en Superlocal dersom deltagerterskelen møtes
Weekly
Din faste ukentlige local. Kan bli en Superlocal dersom deltagerterskelen møtes
Minilocal
En local med færre enn 6 deltagere. Minilocals har to forskjellige poengsummer avhengig av om i utgangspunktet er en weekly eller bi-weekly turnering.
Husturnering
En klassisk tradisjon som vi holder godt ved. For at en husturnering skal være tellende med poeng må det være åpen påmelding for alle og ha minst 4 spillende deltagere.
Nationals, Invitationals og tilhørende LCQ-er blir ikke tellende som en del av Norcup sesongen.
Sluttspill på Datakulturuka
Hold av 20. - 23. august 2026 for Norcup Sluttspillet!
Under Datakulturuka i Sarpsborg samler vi regionenes beste spillere for å finne ut hvem som er best!
De siste plassene til Sluttspillet kan sikres via en Last Chance Qualifier på stedet!
Mer informasjon kommer fortløpende!
Ofte stilte spørsmål – FAQ
Har du noen spørsmål som burde vært svart på her?
-
Sesongen 2026 varer fra 1. mai til og med 9. august.
-
Det er enkelt å delta i Norcup, bare registrer deg til din regions vanlige lokale smash-turnering og du er med!
-
Alle turneringer som gir poeng i Norcup skal ha et “Certified Banger of a Tournament”-banner på turneringssiden.
-
Full poengoversikt kommer på en egen side som er under utvikling!
-
Nei. Du kan kun samle poeng innad i din egen region.